Trochanter major pijnsyndroom – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Trochanter major pijnsyndroom

Tendinose van de heupabductoren / bursitis trochanterica

Foto Tendinose van de heupabductoren / bursitis trochanterica

Pijn aan de buitenkant van de heup die optreedt tijdens het lopen is een typisch verschijnsel van het trochanter major pijnsyndroom. De pijn wordt gevoeld rond de harde knobbel die zich aan de buitenzijde van de heup bevindt.

De aandoening wordt vooral gezien bij vrouwen van middelbare leeftijd en ouder. Ook mannen binnen andere leeftijdsgroepen kunnen er mee te maken krijgen.

De tractus iliotibialis is een grote peesplaat die vanaf de bekkenkam over de buitenzijde van het bovenbeen naar de knie toe loopt. Onderweg passeert hij de trochanter major. Dit is een knobbel van het dijbeen die wat naar buiten toe uitsteekt. Bij het trochanter major pijnsyndroom is er pijn rond de trochanter major. De pijn wordt veroorzaakt door beschadigde of geïrriteerde structuren die over of langs de trochanter major heen bewegen.

De spieren die aan de buitenkant van de heup liggen, noemen we de heupabductoren. Ze heffen het bovenbeen naar buiten toe en voorkomen dat we door de heup zakken tijdens het lopen.

Anatomie
Vanaf het bekken lopen twee spieren die aan de tractus iliotibialis verbonden zijn. Dit zijn de gluteus maximus en de tensor fasciae latae. Onder deze spieren liggen nog twee andere spieren; de gluteus medius en de gluteus minimus. Zij lopen vanuit het bekken naar de trochanter major toe waarop ze aanhechten. Op het trochanter major hecht ook nog een andere spier aan die vanuit daar naar de knie toe loopt. Dit is de vastus lateralis.

Al deze structuren bewegen vlak over elkaar heen. Om wrijving te voorkomen zitten er slijmbeurzen tussen. Dit zijn een soort van gladde stootkussentjes die voorkomen dat botten en pezen over elkaar heen schuren.

De pijn die optreedt bij het trochanter major pijnsyndroom is het gevolg van verschillende letsels aan de hierboven beschreven structuren. Het trochanter major pijnsyndroom is een verzamelnaam voor de klachten die hierdoor ontstaan rond de trochanter major.

De klachten ontstaan zowel geleidelijk als acuut. Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan het trochanter major pijnsyndroom.

• Tendinose van de heupabductoren: de peesstructuur van de spieren vermindert in kwaliteit.
  • Partiële rupturen (scheurtjes) van de heupabductoren.
  • Verkalking in de aanhechting van de pezen rond de trochanter major.
  • Overmatige frictie van de tractus iliotibialis over de trochanter major heen (snapping hip).
  • Soms kan bijkomstig de slijmbeurs ontstoken zijn (dit staat beter bekend als ‘bursitis trochanterica’ en is vrijwel nooit geïsoleerd aanwezig).
  • Klachten en verschijnselen

Er is pijn aan de buitenkant van de heup rond de harde knobbel die hier te voelen is (de trochanter major). De pijn wordt gevoeld tijdens het lopen en als er op de trochanter major gedrukt wordt. De patiënt kan hierdoor ook ’s nachts last hebben wanneer hij op de aangedane zijde ligt. De pijn straalt dikwijls uit over de buitenkant van het bovenbeen naar de knie toe.

De heupabductoren kunnen verzwakt zijn waardoor de patiënt in een soort van waggelgang loopt waarbij de romp steeds over de aangedane zijde helt (teken van Duchenne). Op het aangedane been staan kan de klachten provoceren, soms pas na een halve minuut.

Wanneer relatieve rust en het ontlasten van het aangedane been de klachten niet verhelpt, kan fysiotherapie uitkomst bieden. De behandeling bestaat uit excentrisch uitgevoerde spierversterking van de heupabductoren.

Andere behandelvormen zijn pijnmedicatie, zoolverhoging (wanneer er sprake is van een beenlengteverschil) en een corticosteroïdinjectie. Een corticosteroïdinjectie doet soms wonderen maar kan op de lange termijn een averechts effect hebben.