Triceps letsel – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun patiënten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Triceps letsel

Pijn aan de tricepspees of -spier / triceps tendinopathie / triceps tendinitis / triceps ruptuur

Pijn aan de achterzijde van de elleboog of de bovenarm kan verschillende oorzaken hebben. Eén daarvan vinden we bij de spier die de ‘triceps brachii’ heet. In de volksmond hebben we het vaak over triceps tendinitis of een scheur van de triceps spier.

De triceps brachii is de spier die zich aan de achterzijde van de bovenarm bevindt. Hij verbindt de elleboog met de bovenarm en het schouderblad. Zijn hoofdfunctie is het strekken van de elleboog.

De pees waarmee de triceps brachii aan de achterpunt van de elleboog verbonden zit, kan ontstoken raken. Dit noemen we triceps tendinits. In ernstigere gevallen kan de triceps gedeeltelijk of zelfs geheel afscheuren.

Triceps tendinitis treedt meestal op als gevolg van herhaalde of langdurige activiteiten waarbij er spanning op de triceps pees komt te staan. Dit gebeurt meestal als gevolg van het herhaald duwen of rechtmaken van de elleboog tegen weerstand. Bijvoorbeeld bij het uitvoeren van push-ups of dips.

Soms kunnen de klachten plotseling optreden als gevolg van een kracht die groter is dan de triceps kan weerstaan. Bijvoorbeeld tijdens zwaar gewichtheffen in een sportschool. Ook een val op de uitgestrekte arm kan plotseling triceps letsel veroorzaken. Bij te grote krachten lopen we het risico de pees of spier gedeeltelijk of geheel af te scheuren. Dit wordt ook wel een triceps ruptuur genoemd.

• Pijn aan de achterzijde van de elleboog en/of bovenarm.
  • Druk op de triceps pees of spier is pijnlijk.
  • Het strekken van de elleboog tegen weerstand is pijnlijk.
  • Wanneer de spier op rek komt geeft dit meestal ook klachten.
  • Er kan een zwelling optreden aan de achterzijde van de elleboog.
  • Soms is er sprake van krachtverlies (met name bij een afgescheurde triceps).