Subscapularis tendinopathie – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun patiënten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Subscapularis tendinopathie

Subscapularis tendinitis / subscapularis tendinose / subscapularis ruptuur

Foto Subscapularis tendinitis / subscapularis tendinose / subscapularis ruptuur

De subscapularis is één van de vier rotatorcuff spieren die er gezamenlijk voor zorgen dat de bewegingen in de schouder goed verlopen zonder dat de schouderkop te ver uit de kom verplaatst. De subscapularis is de grootste en sterkste spier van de vier. Hij heeft als hoofdfunctie de bovenarm naar binnen toe te draaien. Een subscapularis tendinopathie betekent dat de pees van de spier aangedaan is.

De aandoening geeft klachten aan de voorzijde van de schouder of in de oksel.

Bij de subscapularis tendinopathie gaat het meestal om een ontstoken subscapularispees (tendinitis) of degeneratie van de pees (tendinose). De pees bevindt zich aan op de voorkant van de schouder en hecht aan op de kop van de bovenarm. Wanneer een aangedane subscapularis zich aanspant of deze juist opgerekt wordt, kan dit tot klachten leiden omdat trekkrachten op de spier en pees inwerken. In sommige gevallen kan er een gedeeltelijke of volledige ruptuur van de subscapularispees ontstaan.

Subscapularis letsel kan leiden tot een impingement syndroom waarbij de schouderkop onder het schouderdak structuren inklemt.

Klachten kunnen onder andere ontstaan door overbelasting, verkeerde belasting of degeneratie van de pees. Een volledige spier- of peesruptuur wordt alleen gezien na een ongeluk of val en komt vaker voor bij de oudere patiënt.

De patiënt klaagt over pijn aan de voorzijde van de schouder (of in de oksel) en heeft moeite met het tillen van voorwerpen voor de borst langs. Bovendien geven bewegingen waarbij de bovenarm naar binnen toe draait (endorotatie) klachten. Men heeft bijvoorbeeld moeite met de hand op de rug te manoeuvreren en vanuit deze positie de hand van de rug af te bewegen. Ook het naar buiten draaien (exorotatie) van de bovenarm kan in de eindstand pijnklachten geven omdat de spier en pees dan volledig op rek komen.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld aan de hand van een aantal fysiotherapeutische tests. Het onderscheid tussen een tendinose en tendinitis is moeilijk te maken. In een enkel geval kan er voor gekozen worden de subscapularis structuren met een echo of MRI in beeld te brengen.

In de meeste gevallen zal er sprake zijn van een tendinose. Dit kan behandeld worden met excentrische krachtoefeningen. Wanneer het om een tendinitis gaat, kan ontstekingsremmende medicatie uitkomst bieden. In het geval van een ruptuur wordt operatieve hechting overwogen. Bij de oudere patiënt zal dit vaak niet zinvol zijn omdat de kans op een recidief van een ruptuur te groot is.