Spierletsel van de bovenrug – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Spierletsel van de bovenrug

Thoracaal spierletsel

De bovenrug is het gebied vanaf de onderkant van de nek tot aan de taille. Er zijn een hoop spieren die hier samenwerken om tal van bewegingen mogelijk te maken.

Het onderscheid tussen een spierscheuring of ander letsel van de bovenrug is niet makkelijk zelf te maken. De pijn kan namelijk ook afkomstig zijn vanuit de wervelkolom. De fysiotherapeut kan helpen met het opsporen van de oorzaak van de klachten.

Het scheuren of verrekken van spieren is een veel voorkomende oorzaak van rugpijn. Dit kan gebeuren wanneer er abnormaal veel rek op de spiervezels van een spier komt te staan. De ernst van het letsel hangt af van het aantal spiervezels dat scheurt. Bij een lichte verrekking scheuren er slechts een paar vezels. In ernstigere gevallen kunnen grotere delen van een spier scheuren.

Spieren die onder andere aangedaan kunnen zijn: de erector spinae, de trapezius, de rhomboïdeus, de latissimus dorsi, de levator scapulae en de spieren die zich tussen de ribben in bevinden.

De klachten ontstaan meestal op een duidelijk moment of door zware fysieke inspanning. Soms ontstaan de klachten geleidelijk door (langdurige) overbelasting.

Bewegingen waarbij de aangedane spier aanspant zijn pijnlijk. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het buigen of strekken van de rug zijn, het tillen van voorwerpen of wanneer de schouderbladen naar elkaar toegetrokken worden. In rust is er minder pijn. Directe druk op het aangedane deel van de spier is pijnlijk. Typische klachten kunnen zijn: spierzwakte, spierspasmen, zwelling, ontsteking en krampen.