Reumatoïde artritis – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun patiënten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Reumatoïde artritis

RA

Foto RAFoto RA

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische aandoening waarbij meerdere gewrichten gaan ontsteken. Mensen met deze aandoening hebben last van pijn en stijfheid van de gewrichten. De klachten zitten in veel gevallen zowel links als rechts in dezelfde gewrichten en beginnen vaak in de vingers en tenen.

Het is niet bekend waarom iemand reumatoïde artritis krijgt. Erfelijkheid lijkt nauwelijks een rol te spelen. Het kan op alle leeftijden voorkomen. Vrouwen een grotere kans om reumatische artritis te krijgen dan mannen.

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat het lichaam antistoffen maakt tegen het eigen lichaam, in dit geval tegen het weefsel aan de binnenkant van het gewricht. De antistoffen veroorzaken een ontsteking die de gewrichten kan beschadigen.

Er is veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van reumatoïde artritis. Helaas is de precieze oorzaak nog niet bekend. Naar alle waarschijnlijkheid raakt het afweersysteem ontregeld door een aantal factoren zoals erfelijke aanleg en roken.

De voornaamste kenmerken zijn pijn, stijfheid en zwelling in de gewrichten van bijvoorbeeld de handen, polsen, enkels of voeten. Ook in andere gewrichten zoals de heupen, knieën en schouders kunnen de klachten voorkomen.

Door de ontsteking worden gewrichten warm en dik. Soms kan er ook een rode verkleuring optreden. De klachten zijn aanwezig in rust en tijdens bewegen. De stijfheid treedt met name op in de ochtend, of nadat de patiënt een periode in één houding heeft gezeten of gelegen. De stijfheid kan een half uur tot enkele uren duren.

In de huid kunnen zwellingen ontstaan die afkomstig zijn van de ontstekingen. Meestal bij de elleboog of onderarm. Deze onderhuidse zwellingen worden reumaknobbels of nodulus rheumaticus genoemd. Zonder behandeling loopt de patiënt het risico dat de gewrichten op den duur misvormd raken. Zo kunnen er in de gewrichten van de handen dikke knobbels ontstaan door botaangroei.

De patiënt kan last hebben van moeheid. Wanneer de reumatoïde artritis erg opspeelt, kan de patiënt zich ziek en koortsig gaan voelen. Er kan zelfs bloedarmoede en gewichtsverlies optreden.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld door de reumatoloog aan de hand van het verhaal van de patiënt en het lichamelijk onderzoek. Er wordt ook bloedonderzoek gedaan om het lichamelijk onderzoek te ondersteunen. Wanneer de gewrichtsontstekingen langer dan 6 weken duren en de gewrichten ’s ochtends (en na rust) stijf zijn, dan is de kans op reumatoïde artritis groot.

De patiënt krijgt naast medicijnen vaak begeleiding van een fysiotherapeut. Daarmee worden de gewrichten soepel gehouden en wordt de lichamelijke conditie getraind. Stoppen met roken heeft een gunstig effect op het verloop van reumatoïde artritis.