Quadriceps tendinitis – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Quadriceps tendinitis

Quadriceps tendinopathie

Foto Quadriceps tendinopathie

Bij quadriceps tendinitis is de pees van de quadricepsspier ontstoken. Dit geeft pijnklachten aan de voorkant van de knie, net boven de knieschijf.

Quadriceps tendinitis wordt vooral gezien bij sporters.

De spier die de knie strekt noemen we de m. quadriceps. Hij bestaat uit een aantal spierbundels die aan de voorkant van het bovenbeen liggen en via peesweefsel aanhechten op de bovenkant van de knieschijf. Bij quadriceps tendinitis is het peesweefsel ontstoken. Een ontstekingsreactie ontstaat wanneer er kleine beschadigingen of scheurtjes in het peesweefsel ontstaan.

Overbelasting door sportieve activiteiten is de meest voorkomende oorzaak. Maar het kan ook mensen treffen die niet sporten.

Pijn boven de knieschijf, met name bij strekkende bewegingen van de knie. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens het hardlopen, springen, hurken of fietsen in zwaar verzet. De klachten kunnen ook na het sporten optreden. De pijn is mogelijk te provoceren door op de ontstoken pees te drukken. Er kan sprake zijn van lokale warmte en/of zwelling.

De diagnose is redelijk eenvoudig te stellen door de fysiotherapeut.

Met relatieve rust, fysiotherapie en eventueel ontstekingsremmende medicatie kunnen de klachten verholpen worden.