Patello-femoraal pijnsyndroom – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun patiënten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Patello-femoraal pijnsyndroom

Anterior knee pain / chondromalacia patella

Foto Anterior knee pain / chondromalacia patella

Het patello-femoraal pijnsyndroom (PFPS) kenmerkt zich door pijn rondom de knieschijf. De klachten treden op bij specifieke belasting van het patello-femorale gewricht. Dit is het gewricht tussen de knieschijf (de patella) en het bovenbeen (de femur). Het PFPS wordt met name gezien bij jongeren en jongvolwassenen.

Er worden verschillende benamingen gebruikt voor het patello-femoraal pijnsyndroom:

• Anterior knee pain
  • Chondromalacia patella
  • Patellofemoral dysfunction
  • Helaas is er nog veel onduidelijkheid over de klachten en verschijnselen die duiden op het PFPS.

De knieschijf is aan de achterkant puntig gevormd. Hiermee past hij in de groeve die het bovenbeen vormt. In de groeve kan de knieschijf op en neer bewegen tijdens kniebewegingen. Wanneer de knieschijf niet meer goed in de groeve beweegt en dit klachten veroorzaakt, spreken we van een patello-femoraal pijnsyndroom.

In de meeste gevallen loopt de knieschijf teveel naar buiten in de groeve. Hierdoor komen de bandstructuren aan de binnenzijde van de knie op rek en ontstaat er een drukverhoging aan de buitenzijde in het gewricht tussen de knieschijf en het bovenbeen.

Vermoedelijk is de pijn afkomstig van irritatie van de kapsels en banden rondom de knieschijf. Ook de drukverhoging kan pijn veroorzaken omdat de zenuwstructuren in het bot onder het gewricht pijnsignalen afgeven.

Het “niet goed sporen” van de knieschijf kan een hoop verschillende oorzaken hebben:

• Standafwijking van de knieën en/of enkels
  • Verkorte spieren of starre weke delen
  • Vorm en stand van de knieschijf en/of groeve
  • Verminderde belastbaarheid van de knie
  • Verstoorde werking of krachtverlies van de spieren rondom de knieschijf
  • Klachten en verschijnselen

De pijn ontstaat geleidelijk en bevindt zich rondom of achter de knieschijf. Traplopen, hardlopen, hurken of fietsen provoceren de klachten. Wanneer de patiënt langdurig zit, kan dit erg ongemakkelijk gaan voelen. Dit fenomeen noemt men een ‘theaterknie’. In sommige gevallen kan de knie “haperen” bij het strekken of buigen.

Het is belangrijk te weten dat de pijn vervelend is, maar verder onschuldig. In eerste instantie is het van belang de oorzaak van de klachten te achterhalen zodat deze eerst weggenomen kan worden.

Vervolgens kunnen relatieve rust en oefentherapie de klachten verhelpen. Er wordt veronderstelt dat het trainen van de vastus medialis spier een gunstig effect heeft op het juist sporen van de knieschijf. Deze spier trekt de knieschijf namelijk naar binnen toe, wat een goede correctie is voor een te ver naar buiten lopende knieschijf.