Morton neuroom – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Morton neuroom

Mortonse neuralgie, Morton’s neurinoom, Mortonse interdigitale neuralgie

Foto Mortonse neuralgie, Morton's neurinoom, Mortonse interdigitale neuralgieFoto Mortonse neuralgie, Morton's neurinoom, Mortonse interdigitale neuralgie

Een Morton neuroom is een plaatselijke verdikking van een gevoelszenuw die zich tussen de tenen bevindt. Meestal is dit tussen de derde en de vierde teen vanaf de grote teen gezien. Oorzaak van deze zwelling is een verhoogde druk op de zenuw.

Een Morton neuroom kan pijnklachten en tintelingen veroorzaken die uitstralen naar de tenen. Met name lopen kan hierdoor erg vervelend worden. Deze aandoening is vernoemd naar de Amerikaanse chirurg Thomas Morton.

In de voet lopen vele vertakkingen van zenuwen. Zo ook tussen de uiteinden van de middenvoetsbeentjes onder de bal van de voet. Daar kan een Morton neuroom zich voordoen.

Bij deze aandoening is sprake van een irritatie van de zenuw waardoor op die plek extra zenuwweefsel gevormd wordt. Hoewel het hier gaat om een goedaardige woekering van zenuw, kan dit wel vervelende klachten met zich meebrengen. Omdat het een gevoelszenuw betreft, is bij deze aandoening alleen het gevoel aangetast. De motorische functies blijven intact, er is dus geen uitval van spieren.

Een Morton neuroom kan zich bij iedereen op elke leeftijd voordoen. Echter, de aandoening wordt wel tot 10x vaker gezien bij vrouwen.

Een Morton neuroom ontstaat doordat de zenuw bekneld en/of beschadigd raakt, meestal is dit tussen de 3e en 4de teen. De oorzaak van de beknelling is niet altijd even duidelijk, maar vaak wordt de aandoening gezien in combinatie met een voetafwijking zoals een platvoet, spreidvoet of holvoet. Ook direct letsel van de voet of zenuw kan een oorzaak zijn.

Een duidelijke risicofactor is verkeerd en voornamelijk te krap schoeisel, waardoor de desbetreffende zenuw geïrriteerd of beschadigd raakt.

Klachten die zich voor kunnen doen bij een Morton neuroom zijn:

• Pijn onder de bal van de voet met eventuele uitstraling richting de tenen.
  • Pijn neemt toe bij belasting van de voet of het dragen van (te) krap schoeisel of hoge hakken.
  • Gevoelloosheid, doof gevoel, prikkelingen en/of tintelingen van tenen.
  • Ontlasting van de voet vermindert de klachten.
  • Voornamelijk aanwezig tussen de 3e en 4e teen.
  • Diagnose

Aan de hand van een vraaggesprek zal de arts of fysiotherapeut erachter proberen te komen wat de klachten zijn en waar deze vandaan komen. Daarna wordt een lichamelijk onderzoek gedaan waarbij lokale drukpijn en het gevoel onderzocht worden. Meestal levert dit voldoende informatie op om de diagnose Morton neuroom te stellen.

Met een echo kan de diagnose bevestigd worden en tegelijkertijd in beeld worden gebracht hoe groot het neuroom is. Eventueel aanvullend onderzoek, in de vorm van MRI of röntgenfoto, kan ingezet worden om andere oorzaken van de pijn in de voet en tenen te achterhalen.

Een waardevolle tip is schoeisel te dragen dat niet te krap is rond de voorvoet. Ook kan het nuttig zijn om een steunzool te dragen om de ruimte tussen de middenvoetsbeentjes te vergroten en daarmee de druk op de zenuw te verminderen.

Een volgende stap kan zijn om een injectie met corticosteroïden te plaatsen. Deze werkt helaas vaak maar tijdelijk omdat daarmee de oorzaak van de klachten niet aangepakt wordt.

Operatie
    Wanneer deze niet-operatieve behandelmethoden niet voldoende helpen, kan een operatie overwogen worden. Hierbij wordt het neuroom, met (een gedeelte van) de zenuw waar hij deel van uitmaakt, verwijderd. Dit heeft een blijvend doof gevoel in het gebied dat door deze zenuw van gevoel voorzien wordt tot gevolg.

Een andere optie is om het neuroom te laten zitten, maar meer ruimte te creëren waardoor de druk op het neuroom vermindert. Het vervelende gevoel dat het neuroom veroorzaakte, is nadien in de meeste gevallen weg.

Na zes weken is de voet weer volledig genezen. Om te voorkomen dat de klachten terugkeren, is het belangrijk om goed schoeisel aan te trekken en de voet eventueel te ondersteunen met een steunzool.