Migraine – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun patiënten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Migraine

Hoofdpijn

Foto Hoofdpijn

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt en hevige of bonzende pijn veroorzaakt. De hoofdpijn komt plotseling op. Soms zelfs midden in de nacht. De pijn zit meestal aan één kant van het hoofd.

Andere vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn, hoofdpijn door medicijnen, clusterhoofdpijn en cervicogene hoofdpijn.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen migraine met aura en migraine zonder aura. Een aura betekent dat de patiënt neurologische verschijnselen vertoond zoals het zien van lichtflitsen, stippen of vlekken. Er kan ook sprake zijn van gezichtsuitval, tintelingen, krachtverlies en spraakstoornissen. Migraine zonder aura komt het meest voor.

De exacte oorzaak van migraine is onbekend.

Er zijn minstens vijf hoofdaanvallen geweest, die 4-72 uur duren. Daarnaast kunnen een aantal van de volgende symptomen optreden:

• De pijn is kloppend of bonzend, en matig tot hevig.
  • Inspanning verergert de klachten.
  • Misselijkheid of overgeven.
  • Licht en geluid worden vermeden.
  • Indien er sprake is van migraine met aura, kunnen er lichtflitsen, stippen of vlekken in het gezichtsveld optreden. Soms kan de patiënt minder goed zien of treden er spraakstoornissen op. Tintelingen of een verminderde gevoeligheid van de huid zijn ook mogelijk. De auraverschijnselen duren niet langer dan een uur en gaan vooraf aan de hoofdpijn.

Meestal wordt er behandeld met medicijnen. Pijnstillers kunnen de aanvallen minder heftig maken. Een eenmalige dosis ibuprofen, paracetamol of aspirine geeft in een hoop gevallen pijnvermindering.