Mallet finger – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Mallet finger

Hamer vinger

Foto Hamer vinger

Bij een mallet finger, ook wel hamer vinger genoemd, is de pees die het topje van de vinger strekt gescheurd. hierdoor is het onmogelijk de vinger actief te strekken.

Het topje van de vinger komt in een typische buigstand te staan zoals te zien is op de foto.

Het topje van de vinger kan strekken doordat de strekpees als een touwtje aan de bovenkant van de vinger vast zit. Wanneer er door een spier aan de pees getrokken wordt, strekt het topje van de vinger. Als de strekpees scheurt kan het vingertopje plots niet meer strekken en blijft deze in gebogen stand staan. Soms scheurt er ook een stukje van het bot waar de pees op aanhecht af.

De mallet finger ontstaat wanneer het topje van de vinger met kracht gebogen wordt. Vaak gebeurt dit tijdens het sporten, zoals bij volleybal, basketbal of voetbal (keepers). De bal komt tegen het topje van de vinger waardoor hij in één keer buigt.

Ook bij dagelijkse activiteiten kan de strekpees scheuren. Klassieke voorbeelden zijn het bed opmaken en het optrekken van een sok.

• Het moment dat de strekpees scheurt is niet altijd pijnlijk, de pijn komt meestal daarna.
  • Het topje van de vinger staat in een gebogen stand.
  • Het lukt niet om het vingertopje te strekken.
  • Er kan een lokale zwelling aanwezig zijn.
  • Behandeling

De eerste zes weken wordt er meestal met een spalk behandelt. Het vingertopje wordt in gestrekte positie vastgezet en mag in de tussentijd niet buigen. De spalk moet continu gedragen worden. Als dit de klachten niet verhelpt of wanneer er een wat groter stuk van het bot afgescheurd is, kan de pees operatief gehecht worden.

Na een spalkbehandeling of operatie kan een fysiotherapeut helpen de beweeglijkheid en kracht van de vinger weer langzaam op te bouwen.