Jumper`s knee – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Jumper`s knee

Apexitis patellae / tendinose van de kniepees

Foto Apexitis patellae / tendinose van de kniepees

De jumper`s knee (springersknie) dankt zijn naam aan het feit dat de aandoening veel voorkomt bij mensen die een sport beoefenen waarbij veel gesprongen wordt. De klachten bevinden zich rond de kniepees aan de voorzijde van de knie.

De jumper`s knee komt veelvuldig voor bij sporten waarbij (explosief) springen een belangrijk onderdeel is. Volleybal en basketbal zijn hier goede voorbeelden van.

De kniepees loopt vanaf de onderkant van de knieschijf naar de voorkant van het bovenste deel van het scheenbeen (de tuberositas tibiae). Bij een jumper`s knee is de pees bij de aanhechting op de knieschijf aangedaan. De pees kan ontstoken zijn (tendinitis) of in kwaliteit en structuur verslechterd (tendinose).

De klachten ontstaan geleidelijk zonder dat hier een trauma aan vooraf gaat.

De pijn zit voornamelijk onder de aanhechting van de kniepees aan de knieschijf. Bewegingen waarbij de benen explosief gestrekt worden (zoals bij springen) provoceren de klachten. De klachten kunnen tijdens en na het sporten optreden. In ernstige gevallen kan de pijn zelfs tijdens normale dagelijkse activiteiten gevoeld worden. Bijvoorbeeld bij het traplopen of autorijden.

Druk op de aanhechting van de kniepees is pijnlijk en soms is er een lokale zwelling zichtbaar. De verdikking beperkt zich tot de kniepees en is niet in de rest van het kniegewricht aanwezig – tenzij er sprake is van bijkomstig ander letsel van de knie.

Diagnose

De diagnose kan meestal met redelijke zekerheid door de fysiotherapeut gesteld worden. Met echografie of een MRI kan de structuur van de kniepees goed in beeld gebracht worden.

Er zijn goede resultaten met gedoseerde excentrische krachttraining van de m. quadriceps (de spier die de knie strekt). Excentrische krachttraining heeft een gunstig effect op de kwaliteit en de trekkracht van de pees.