Hamstring letsel – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun patiënten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Hamstring letsel

Hamstring blessure

Foto Hamstring blessure

Hamstringklachten ontstaan vaak acuut. Dit betekent dat de pijn in één keer ontstaat tijdens een plotselinge toename van kracht of snelheid. Wanneer dit niet het geval is en de klachten geleidelijk ontstaan spreken we van een niet-acuut hamstring letsel. Dit kan een chronische vorm aannemen.

Meer informatie over de acute vorm vindt u in het artikel over het acute hamstring letsel. Hieronder bespreken we het niet-acute hamstring letsel.

De ‘hamstrings’ is een verzamelnaam voor een groep van 3 spieren die zich aan de achterzijde van het bovenbeen bevinden. Dit zijn de ‘semimembranosus’, de ‘semintendinosus’ en de ‘biceps femoris’. Ze verzorgen onder andere het buigen van de knie en het strekken van de heup. Bij het hamstring letsel zijn één of meer van deze hamstringspieren aangedaan.

Langdurige belasting van de hamstrings kan tot overbelasting leiden. Door veelvuldige rek- en trekkrachten op de spiervezels kunnen er kleine scheurtjes in de spier ontstaan. De spier is hier extra gevoelig voor wanneer de opbouw in training onvoldoende is of als een warming-up achterwege wordt gelaten.

Letsel aan spieren ontstaat meestal op het zwakste punt van de spier. Dit is het deel waar het peesweefsel overgaat naar spierweefsel. Op de afbeelding zijn dit de overgangen van wit (peesweefsel) naar rood (spierweefsel).

Bij de chronische hamstring blessure is er sprake van pijn die langzaam verergerd. De klachten ontstaan meestal door de langdurig herhaalde loopbeweging tijdens het hardlopen. Sporten waarin de blessure vaak optreedt zijn de marathon en de triathlon.

De klachten zijn minder duidelijk aanwezig dan bij het acute hamstring letsel. Er is zeurende pijn rondom de bil en aan de achterkant van het bovenbeen. Soms trekt de pijn naar de achterkant van de knie toe. De precieze locatie van de klachten is vaak moeilijk aan te wijzen. De volgende klachten kunnen aanwezig zijn:

• Pijn bij het buigen van de knie tegen weerstand.
  • De pijn wordt gevoeld tijdens of na het hardlopen.
  • Het rekken van de hamstrings kan gevoelig zijn.
  • Krampgevoel aan de achterzijde van het bovenbeen.
  • Krachtverlies.
  • Omdat de hamstrings aanhechten op de zitbeenknobbel, kunnen de klachten ook tijdens het zitten opspelen omdat dit druk op de beschadigde structuren veroorzaakt.
  • Diagnose

De niet-acute hamstring blessure is lastiger te diagnosticeren dan de acute vorm. Na het lichamelijk onderzoek kan de fysiotherapeut u adviseren en indien nodig een behandelplan opstellen.

Het toepassen van excentrische krachttraining lijkt een belangrijk onderdeel te worden in de behandeling van hamstringblessures. Dit betekent dat er zo getraind wordt dat tijdens het kracht zetten de spier verlengt in plaats van verkort. Er zijn veel aanwijzingen dat dit het herstel en de structuur van het spier- en peesweefsel positief beïnvloed.