Hallux valgus – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Hallux valgus

Standafwijking van de grote teen

Foto Standafwijking van de grote teenFoto Standafwijking van de grote teenFoto Standafwijking van de grote teen

Een hallux valgus is een veelvoorkomende aandoening. Er is een standafwijking van de grote teen. Naast het feit dat dit lastig en pijnlijk kan zijn, vinden sommige patiƫnten het ook geen mooi gezicht.

Naar schatting heeft ongeveer 33% van alle volwassenen enige mate van een hallux valgus standafwijking. Het wordt vaker gezien bij vrouwen dan bij mannen.

Bij een hallux valgus is er sprake van een scheefstand van de grote teen in de richting van de andere tenen. Het middenvoetsbeentje dat zich net vóór de grote teen bevindt, staat juist de andere kant op (naar buiten toe) gedraaid. Hierdoor ontstaat er een knobbel aan de buitenkant van de grote teen. Dit noemen we een ‘bunion’.

Het is niet helemaal duidelijk hoe een hallux valgus precies ontstaat. Het kan het gevolg zijn van aangeboren afwijkingen in de voet, hypermobiliteit van de gewrichten en het overmatig naar binnen zakken van de voet. Strakke, nauwe schoenen of schoenen met hoge hakken lijken de kans op het ontwikkelen van een halux valgus te vergroten.

In sommige families wordt het vaker gezien. Daarnaast komt een hallux valgus relatief vaker voor bij ziektes die gepaard gaan met ontstekingen van gewrichten zoals reumatoïde artritis.

• Pijn of moeite met lopen.
  • De pijn zit meestal aan de zijkant van de grote teen.
  • De grote teen staat naar binnen toe gebogen (naar de tenen toe).
  • Er zit een pijnlijke knobbel aan het begin van de grote teen die wat naar buiten toe uitsteekt (bunion). Deze kan ontstoken zijn, gaan zwellen en rood worden.
  • Sommige patiënten kunnen moeilijk passende schoenen vinden.
  • Smalle puntschoenen of schoenen met hoge hakken verergeren de pijn.
  • Behandeling

De behandeling is meestal conservatief. Dit betekent dat de patiënt het advies krijgt wijder schoeisel te dragen met lage haken. Door middel van oefeningen voor de voet wordt de beweeglijkheid van het gewricht behouden. Met steunzolen of een nachtspalk kan de scheefstand tegengegaan worden.

Wanneer er ernstige pijn of hinder bestaat, kan een operatieve ingreep overwogen worden. Er worden verschillende technieken toegepast die over het algemeen goede resultaten opleveren.