DISI-deformiteit – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

DISI-deformiteit

Dorsal intercalated segment instability

Foto Dorsal intercalated segment instabilityFoto Dorsal intercalated segment instabilityFoto Dorsal intercalated segment instability

Bij een DISI-deformiteit is er sprake van een onderlinge standsverandering van twee handwortelbeentjes in het polsgewricht. Dit veroorzaakt klachten in de polsregio, met name bij het strekken van de pols.

Naast een DISI-deformiteit bestaat er ook een VISI-deformiteit (Volar Intercalated Segment Instability). Dit komt echter veel minder vaak voor.

In het polsgewricht bevinden zich acht handwortelbeentjes. Ze worden verdeeld in twee denkbeeldige rijen die tegen elkaar aan liggen en samen de overgang van de onderarm naar de hand vormen. De rij die tegen de onderarm aan ligt, noemen we de ‘proximale rij’. De andere rij, die dichter naar de hand toe ligt, is de ‘distale rij’.

Bij een DISI-deformiteit spelen de handwortelbeentjes uit de proximale rij de hoofdrol. Het lunatum en het scaphoid staan niet goed in de pols gepositioneerd. Hierdoor kunnen banden (ligamenten) beschadigen. Er ontstaat een instabiliteit in het scapholunaire gewricht.

Scapholunaire instabiliteit kan vele oorzaken hebben.

• Een val op de uitgestrekte hand.
  • (Aangeboren) laxiteit van gewrichten.
  • Overbelasting door werkzaamheden of het veelvuldig op krukken lopen.
  • Frequente ontsteking van gewrichten (reumapatiënten).
  • Een breuk van het scaphoid.
  • Klachten en verschijnselen

De belangrijkste klachten zijn:

• Pijn bij het strekken van de pols.
  • Krachtverlies.
  • Drukpijn op het scapholunaire gewricht.
  • Daarnaast kunnen er ook nog andere klachten optreden zoals het knakken of klikken tijdens polsbewegingen en problemen bij het vastgrijpen van dingen. Er kan in sommige gevallen ook een plotse hevige pijn de pols in schieten. Dit kan gepaard gaan met een verlammend gevoel.

Afhankelijk van de situatie kunnen fysiotherapie, spalkbehandeling of operatie uitkomst bieden.