Coxitis fugax – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het nog steeds niet. Steeds meer therapeuten behandelen hun pati├źnten in oefencentra waar men in grotere groepen gezet wordt om gezamenlijk te oefenen. Het risico dat specifieke persoonlijke aandachtspunten, klachten en/of wensen er dan bij in kunnen schieten is dan niet ondenkbaar. Bij Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers krijgt iedereen de behandeling en aandacht waar men recht op heeft. Samen met ons team van ervaren therapeuten nemen wij de tijd om in alle rust te luisteren naar de reden van uw komst en uw wensen tot verbetering. Wij kijken samen met u naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Met diverse therapie mogelijkheden, adviezen en oefeningen zorgen wij ervoor dat u weer beter kunt functioneren en bewegen. Zo haalt u uit het leven wat erin zit.

Coxitis fugax

Heupontsteking bij kinderen

Foto Heupontsteking bij kinderen

Coxitis fugax is een relatief veelvoorkomende heupaandoening die het vaakst gezien wordt bij kinderen tussen de 3 en 10 jaar. Het heupgewricht is geïrriteerd waardoor het kind plotseling mank gaat lopen, of zelfs helemaal niet meer wil staan of lopen. De afwijking wordt vaker gezien bij jongens dan bij meisjes.

Het natuurlijk beloop is gunstig. De naam van de aandoening zegt dit eigenlijk al. ‘Fugax’ betekent namelijk ‘vluchtig’ of ‘snel verdwijnend’.

Bij coxitis fugax is er sprake van een goedaardige irritatie van het heupgewricht zonder dat daar een direct aanwijsbare oorzaak voor is. Er treedt een ontstekingsreactie op in het gewrichtskapsel van de heup. Het ziektebeeld is vrijwel altijd maar aan één zijde te vinden.

De oorzaak is een ontstekingsreactie van het gewrichtskapsel van de heup, maar de precieze oorzaak is nog onbekend. Opvallend is wel dat er in de helft van de gevallen kort voor het ontstaan van de klachten een (virale) infectie is geweest. Hierdoor denkt men dat de antistoffen die hierbij aangemaakt worden een rol spelen.

• Pijn in de heupregio (lies), het bovenbeen en soms de knie.
  • Het looppatroon is verstoord en het kind loopt mank.
  • Soms wil het kind helemaal niet meer staan of lopen.
  • Het zijwaarts heffen en draaibewegingen van de heup zijn beperkt.
  • Meestal voelt het kind zich niet ziek, maar kan er wel een geringe temperatuursverhoging zijn.
  • Diagnose

Vanwege de leeftijd kunnen kinderen niet altijd goed onder woorden brengen wat de klachten zijn en wordt de diagnose gesteld aan de hand van het lichamelijk en echografisch onderzoek. Men ziet dat het kind niet of moeilijk loopt en bewegingen van de heup zijn pijnlijk. Verder worden er geen afwijkingen gevonden.

Bij een echo vindt men vocht in het heupgewricht. Mocht er nog onzekerheid zijn over de diagnose, dan wordt het vocht door middel van een gewrichtspunctie afgenomen en in een laboratorium onderzocht. Hier wordt gekeken of het daadwerkelijk om een coxitis fugax gaat of om een bacteriële infectie.

De behandeling bestaat uit rust, eventueel ondersteund met pijnstilling. Het kind mag tijdelijk niet lopen, maar hoeft meestal niet opgenomen te worden. De symptomen verdwijnen over het algemeen volledig zonder restverschijnselen en houden maximaal 1 à 2 weken aan.