Cervicaal houdingssyndroom – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Cervicaal houdingssyndroom

Houdingsgerelateerde nekpijn / tired neck syndrome

Foto Houdingsgerelateerde nekpijn / tired neck syndrome

Het cervicale houdingssyndroom kenmerkt zich door pijn in de nek en bovenrug die ontstaat als gevolg van een verkeerde houding. De voornaamste klachten zijn pijn, stijfheid en een gevoel van vermoeidheid in de nek.

Men heeft het ook wel over ‘houdingsgerelateerde nekpijn’ of het ‘tired neck syndrome’.

Bij het cervicale houdingssyndroom staat het hoofd meestal te ver naar voren ten opzichte van de romp. Dit noemen we een ‘anteropositie’. Het zwaartepunt van het hoofd komt hierdoor te ver vóór de halswervelkolom te liggen. Het gevolg is dat de nekspieren extra belast worden omdat ze het 5 kilogram wegende hoofd als het ware omhoog moeten houden.

Er ontstaat een disbalans tussen de spieren van de nek. Deze raken overbelast doordat de patiënt in de voorover gebogen lichaamshouding zit, staat of werkt. Met name de ‘levator scapulae’ spier lijkt hier gevoelig voor te zijn. Ook de tussenwervelschijven (disci) en wervelgewrichten kunnen overbelast raken door het langdurig voorover buigen.

Een verkeerde houding is te zien als de patiënt staat of zit. Soms treedt de voorover gebogen houding alleen op tijdens bepaalde activiteiten. Denk hierbij aan het langdurig zitten achter een bureau of tafel (lezen, schrijven, studeren) of het werken achter de computer (laptop) of een tablet.

Het dragen van zware voorwerpen met afhangende schouders kan de spieren van de nek eveneens overbelasten. Ook wanneer men langdurig met beide armen naar voren zit zoals bij autorijden kunnen de klachten die horen bij het cervicaal houdingssyndroom optreden.

De patiënt klaagt over pijn of een vermoeid gevoel in de nek, de bovenrug of het hoofd. Vaak heeft men een ‘stijve nek’ en in sommige gevallen zijn er ook klachten van het kaakgewricht. De aangedane spier kan drukpijnlijk zijn en herkenbare klachten oproepen wanneer de spier krachtig aan moet spannen. De normale beweeglijkheid van de nek is over het algemeen niet verstoord.

Het is van belang dat de oorzaak snel aangepakt wordt om ernstig letsel aan een tussenwervelschijf (discus) op lange termijn te voorkomen. De behandeling is er daarom voornamelijk op gericht de (hoofd)houding te verbeteren en de patiënt te activeren. De spieren die het hoofd vanuit de anteropositiestand in de neutrale positie brengen worden getraind.