Bursitis olecrani – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Bursitis olecrani

Slijmbeursontsteking van de elleboog / studentenelleboog

Foto Slijmbeursontsteking van de elleboog / studentenelleboog

Een bursitis olecrani is een ontsteking van de slijmbeurs die zich aan de achterkant van de elleboog bevindt. De slijmbeurs wordt hierdoor dik en pijnlijk. De aandoening wordt ook wel een ‘studentenelleboog’ genoemd.

Een slijmbeurs (bursa) is een soort van stootkussentje dat op uitstekende botdelen zit. In het geval van de elleboog ligt deze vlak onder de huid waar hij drukkrachten opvangt en ervoor zorgt dat botten, pezen en huid goed over elkaar heen kunnen glijden.

De slijmbeurs die aan de achterkant van de elleboog zit noemen we de bursa olecrani. Deze raakt ontstoken (bursitis) en wordt dikker en pijnlijk. Er hoopt zich vocht op in de slijmbeurs wat duidelijk waarneembaar is aan de achterzijde van de elleboog.

Een bursitis olecrani kan ontstaan doordat iemand zijn elleboog stoot, of hier (te) veel en langdurig op leunt zoals een student die voor een tentamen leert. Het is echter ook mogelijk dat zich een bursitis olecrani ontwikkelt door een bacteriële infectie die door een wondje in de elleboog naar binnen dringt.

• Lokale zwelling aan de achterzijde van de elleboog. Deze is in het begin nog niet goed zichtbaar maar kan in een later stadium een flinke bult vormen.
  • Leunen en druk op de slijmbeurs is pijnlijk en maakt de bursitis erger.
  • Het volledig buigen van de elleboog kan pijnlijk zijn omdat de huid dan over de slijmbeurs strakgetrokken wordt.
  • Er is een eventueel wondje zichtbaar aan de achterzijde van de elleboog in het geval van een infectieuze bursitis.
  • De zwelling kan warm aanvoelen en rood verkleurd zijn.
  • Koorts.
  • Diagnose

Meestal is de diagnose vrij duidelijk te stellen wanneer iemand een lokale zwelling aan de achterkant van de elleboog heeft en vertelt dat hij de elleboog gestoten heeft of er langdurig op steunt. Wanneer de klachten ontstaan zijn na een wondje op de elleboog, de zwelling rood is en er sprake is van koorts, dan zal gedacht worden aan een infectieuze bursitis.

Een arts kan met een naald het vocht uit de bursitis halen en onderzoeken of het om een infectie gaat of niet.

In eerste instantie is het belangrijk dat de elleboog ontlast wordt zodat de bursitis kan herstellen. Pijnstillers, ontstekingsremmers en ijspakkingen kunnen ook helpen om de klachten te verminderen. Wanneer er sprake is van een infectieuze bursitis kunnen er ook antibiotica voorgeschreven worden.

De gezwollen slijmbeurs kan door een arts ook worden leeggehaald met een naald. Hierdoor wordt neemt de druk in de slijmbeurs af en wordt de pijn snel minder. Het is wel mogelijk dat de slijmbeurs zich weer opnieuw vult.

Wanneer de klachten door bovenstaande maatregelen niet verdwijnen en de klachten chronisch worden of wanneer de infectie zich uitbreidt naar de bloedbaan, dan kan chirurgisch ingrijpen noodzakelijk zijn.