Binnenste knieband letsel – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Binnenste knieband letsel

Mediaal knieband letsel / ligamentum collaterale mediale laesie

Foto Mediaal knieband letsel / ligamentum collaterale mediale laesie

De binnenste knieband, ook wel de ‘mediale knieband’ genoemd, bevindt zich aan de binnenkant van de knie. Hij verbindt de zijkant van het bot van het bovenbeen met de zijkant van het bot van het scheenbeen. De blessure ontstaat meestal door een grote uitwendige kracht op de knie.

De kniebanden worden vaak verward met de kruisbanden. De kniebanden bevinden zich aan de binnen- en buitenkant van de knie. De kruisbanden zitten midden in de knie.

De belangrijkste functie van de binnenste knieband is het voorkomen van een extreme valgusstand van het kniegewricht. Dit betekent dat de binnenste knieband voorkomt dat er een overdreven X-stand in het kniegewricht ontstaat. Als de knieband te ver op rek komt, dan kan deze geheel of gedeeltelijk scheuren.

Omdat de binnenste meniscus vastzit aan de binnenste knieband, kunnen beide structuren aangedaan zijn na een trauma (ongeluk of val).

Letsel aan de binnenste knieband treedt dikwijls op het sportveld op bij een blocktackle. De knie wordt dan aan de buitenkant geraakt waardoor de binnenste knieband – die zich aan de andere kant van de knie bevindt – met veel kracht op rek gebracht wordt en kan (in)scheuren.

De klachten kunnen ook tijdens een val ontstaan. Dit kan op verschillende manieren plaatsvinden. Wanneer iemand bijvoorbeeld met de skipunten naar buiten voorover valt tijdens het skiën komt de mediale knieband op rek en kan hij scheuren. Ook uitglijden of een val met de fiets kan letsel aan de binnenste knieband veroorzaken. De manier waarop iemand valt bepaalt of de knieband wel of niet op rek komt.

De knie voelt stijf en pijnlijk aan. De pijn zit aan de binnenkant van de knie ter hoogte van de binnenste knieband. Door op de knieband te drukken of deze op rek te brengen kan de pijn geprovoceerd worden. De knie voelt instabiel aan en er kan sprake zijn van zwelling.

Diagnose

Tijdens het onderzoek wordt de locatie van de klachten bekeken en het ontstaansmoment van het letsel besproken. De band wordt op rek gebracht om eventueel letsel te kunnen bevestigen.

Een geheel doorgescheurde knieband zal na een periode van 6 weken immobilisatie met gips of een spalk genezen. Als de band slechts gedeeltelijk ingescheurd is, kan fysiotherapie uitkomst bieden. Een operatieve ingreep is zelden nodig.

Wanneer de patiënt hinder ondervindt tijdens het sporten of het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, dan kan een kniebrace ondersteuning bieden aan de verzwakte knieband en voorkomen dat de klachten verergeren.