Acromioclaviculair letsel – Maatschap Fysiotherapie Gebbink-Rikken-Huijbers – Boxmeer

Acromioclaviculair letsel

AC-gewricht (sub)luxatie

Foto AC-gewricht (sub)luxatie

Het acromioclaviculaire gewricht, ook wel het ‘AC-gewricht’ genoemd, vormt de verbinding tussen het sleutelbeen en de bovenkant van het schouderblad. Bij een ontwrichting kunnen de banden en kapsels die het gewricht stabiliseren beschadigd raken.

Letsels aan het AC-gewricht worden veel gezien bij wielrenners en judoka’s. Zij lopen een vergroot risico om op de bovenkant van de schouder te vallen. Dit is een klassieke oorzaak van de acromioclaviculaire ontwrichting (luxatie).

Het sleutelbeen is via het AC-gewricht verbonden met het acromion. Dit is het bovenste en buitenste deel van het schouderblad. Het gewricht wordt door banden bijelkaar gehouden. Als deze banden beschadigd raken kan dit tot acromioclaviculaire klachten kan leiden.

Wanneer de krachten op het AC-gewricht te groot worden door bijvoorbeeld een ongeluk of val, dan kan er een luxatie optreden. Het sleutelbeen wordt dan als het ware uit de kom getrokken.

Het letsel ontstaat meestal door een val op de bovenzijde van de schouder. Hierbij raken de onderliggende weefsels gekneusd.

De pijnlijke plek is vaak duidelijk aanwijsbaar. Soms zijn de klachten op te roepen door op of rondom het AC-gewricht te drukken. De pijn wordt erger bij het naar voren bewegen van de schouder of wanneer de schouder afhangt. Er kan sprake zijn van zwelling.

Omdat het AC-gewricht zich direct onder de huid bevindt, is bij ernstig letsel duidelijk te zien dat het sleutelbeen niet helemaal op zijn plaats zit. Het sleutelbeen steekt dan iets naar boven en er is een duidelijk trapje waarneembaar op de schouder. Vergelijk altijd de linker en rechter schouder met elkaar om te kunnen beoordelen of er sprake is van een afwijking.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van het verhaal van de patiënt en een aantal fysiotherapeutische tests. Vaak is het voorlangs passief doorbewegen van de bovenarm naar de borst toe (horizontale adductie) pijnlijk.